DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Tuesday 30 April 2013

MODIFIKASI TINGKAH LAKU MURID-MURID DISLEKSIA

Implikasi Modifikasi Tingkah laku Terhadap Proses Pengajaran dan Pembelajaran
  1. Suasana pengajaran dan pembelajaran yang sihat akan dapat diwujudkan.
  2. Membantu murid mengubah tingkah laku negatif dan melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran.
  3. Masa akan dapat dijimatkan kerana guru tidak perlu mengendalikan kes salah laku.
  4. Standard tingkah laku murid seragam kerana tiada unsur pilih kasih.Semua murid dikehendaki mematuhi peraturan yang sama.
  5. Objektif guru untuk meningkatkan pencapaian akademik akan tercapai.
  6. Keharmonian murid-murid di dalam sesebuah kelas akan ditingkatkan kerana gangguan dapat dikurangkan melalui modifikasi tingkah laku.
  7. Membentuk tingkah laku positif (fizikal, mental, emosi dan sosial)
  8. Meningkatkan motivasi kendiri serta disiplin arahan kendiri
  9. Membentuk murid yang berilmu pengetahuan, gemar membaca dan berakhlak mulia. 
Aliran Proses Menjalankan Modifikasi Tingkah Laku
  1. Menetapkan matlamat tingkah laku yang betul harus ditunjukkan oleh murid.
  2. Mengenal pasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seseorang murid.
  3. Menggunakan pelbagai teknik modifikasi tingkah laku sehingga tingkah laku yang salah diperbaik atau diperbetul.
  4. Memodifikasikan tingkah lakunya sehingga murid tidak mengharapkan ganjaran ekstrinsik dan menunjukkan tingkah laku yang betul kerana motivasi instrinsiknya.
  5. Mengenal pasti tingkah laku.
  6. Merekod kekerapan tingkah laku yang hendak diubah.
  7. Jenis tindakan yang akan dikenakan.
  8. Penilaian.


Contoh-contoh Modifikasi Tingkah Laku

1.Dendaan
  • Guru memarahi murid.
  • Murid diberi amaran.
  • Hukuman yang dibayar dengan membuat kerja di sekolah seperti mengutip sampah atau mencuci tandas.
  • 'Time Out' sama ada di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah.
  • Dihantar ke bilik Guru Besar.
  • Ibu bapa murid dikehendaki hadir ke sekolah untuk membincangkan masalah anak mereka yang menunjukkan tingkah laku bermasalah.
2. Psikologi Songsang (Reverse Psychology)
  • Menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif.
  • Memerlukan kemahiran guru memahami psikologi murid serta mengenal pasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya.
3.Shaping
  • Proses pembentukan tingkah laku yang diingini melalui beberapa peneguhan diberi secara beransur-ansur terhadap tindak balas yang diharapkan.
  • Guru perlu menetapkan matlamat tingkah laku yang spesifik yang perlu dicapai oleh murid.Contohnya, murid yang mempunyai tingkah laku bermasalah iaitu selalu bergerak di dalam bilik darjah, guru boleh menetapkan matlamat tingkah lakunya sebagai "berhenti bergerak di dalam bilik darjah".
4.Token Ekonomi
  • Sistem untuk membahagikan beberapa peneguh simbolik yang akan ditukarkan kepada pelbagai peneguh yang sebenar yang diingini.
  • Sistem merit ditentukan berdasarkan kriteria respons terhadap tingkah laku yang diingini.
  • Markah merit (token) yang dikumpulkan boleh ditukarkan seterusnya dengan peneguhan yang diingini.
5.Kontrak (Lisan dan Bertulis)
  • Cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif.
  • Murid-murid mesti menandatangani kontrak ini dan jika mereka melanggar kontrak, mereka perlu menjalani hukuman yang dinyatakan dalam kontrak tersebut.
  • Semua penerangan ganjaran atau hukuman yang akan diberikan akan dinyatakan dalam kontrak.
  • Perlu ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak (guru dan murid)
6. Kawalan Kendiri
  • Menentukan tingkah laku yang ingin dimodifikasikan.
  • Mengumpulkan data:
               -Mengenal pasti antesident kawalan.
               -Menentukan respon peringkat awal.
               -Mengenal pasti akibat kawalan.
  • Merancang program, tindakan, iaitu memilih strategi untuk menambah atau mengurangkan kekuatan respon.
  • Implemen dan menilai program.
  • Penutup: Menamatkan program.
7. Peneguhan Kendiri (Motivasi Instrinsik)
  • Pemerhatian
  • Menetapkan piawai tingkah laku diri.
  • Menilai diri.
  • Memperoleh kepuasan dirinya.
8. Modeling (Modifikasi tingkah laku melalui ubah suai luaran)
  • Pemerhatian dan peniruan.
  • Dipelajari melalui bahasa dan teladan.
  • Meniru kemahiran daripada kecekapan demontrasi modelnyadan dapat menguasai kemahiran itu jika memperoleh kepuasan dan peneguhan.
  • Meliputi pemerhatian, ingatan, peniruan dengan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai.  

No comments:

Post a Comment