DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Tuesday 30 April 2013

BAGAIMANA MURID-MURID MASALAH PEMBELAJARAN MENULIS


Beberapa Contoh Posisi Tangan dan Jari Murid Semasa Menulis

















Schneck dan Henderson (1990) telah mencipta skala perkembangan yang menerangkan genggaman pensel tipikal yang dapat dimanfaatkan oleh kanak-kanak tipikal. 





Rajah 1: Ilustrasi Definisi Operasi bagi Postur Genggaman dalam Urutan Pembangunan (Sumber: Schneck & Henderson 1990)


Berdasarkan Rajah 1, perkembangan jenis-jenis genggaman yang tidak matang ialah dari (a) hingga (h) dan jenis-jenis genggaman yang matang ialah (i) dan (j).


Penerangan jenis-jenis genggaman seperti rajah di atas adalah:

 (a) genggaman jejari silang 
 (b) genggaman supinate tapak tangan
 (c) genggaman pronate digital, hanya jari dilanjutkan
 (d) genggaman berus
 (e) genggaman denganlanjutan jari
 (f) genggaman ibu jari silang
 (g) genggaman tripod statik
 (h) genggaman empat jari
 (i) genggaman tripod lateral
 (j) genggaman tripod dinamik.


No comments:

Post a Comment