DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA MENGASIHANI

Sunday 21 April 2013

KAEDAH PENGAJARAN BAHASA MURID DISLEKSIA

Intervensi Pengajaran Bahasa


1. Ajar bahasa di dalam situasi.
Menagajar bahasa di dalam situasi yang diadakan akan membantu kanak-kanak memahami isi pelajaran dan seterusnya menguasai kemahiran bahasa yang diajar.Contohnya dalam tajuk 'Membantu ayah di kebun'.Guru boleh menggunakan kaedah bercerita atau main peranan. Perkenalkan nama-nama atau jenis-jenis sayur-sayuran yang ditanam.Umpamanya, sawi, bayam, bendi, buncis, terung dan seumpamanya.Berbantukan alat bantu belajar yang guru bina sesuai dengan aras murid, diharapkan murid-murid dapat menyebut suku kata dan perkataan dengan tepat.

2. Ikut urutan perkembangan bahasa normal.
Pengajaran bahasa hendaklah berdasarkan kemampuan berbahasa murid-murid mengikut peringkat umur mereka.

3. Guna strategi pengajaran yang khusus dan berkesan ketika memperkenalkan konsep baharu.
Pelbagai strategi pengajaran khusus boleh digunakan untuk mengajar murid-murid masalah pembelajaran seperti kaedah fonik dan sebagainya.

4. Bercakap tentang apa yang mereka fikir atau lakukan.
Murid-murid mesti dilatih bercakap dan menyampaikan buah fikiran mereka.Satu cara yang mudah untuk merangsang mereka bercakap adalah dengan meminta mereka bercakap tentang perkara yang sedang mereka fikirkan atau lakukan.

5. Terangkan apa yang orang lain lakukan.
Kemahiran menerang boleh ditingkatkan dengan cara meminta mereka menceritakan perkara yang dilakukan oleh orang lain.Menceritakan apa yang dilihat adalah lebih mudah dilakukan oleh murid-murid bermasalah pembelajaran.

6. Gunakan contoh yang betul untuk memberikan latihan bagi kemahiran bahasa yang khusus.
Menunjukkan contoh yang betul atau modeling digunakan supaya murid-murid dapat meniru kemahiran bacaan mekanis misalnya boleh diajar dengan cara guru menunjukkan cara bacaan yang betul atau menayangkan rakaman pembaca berita televisyen yang sedang membaca berita.

7. Gunakan aktiviti harian dalam menyediakan  latihan kemahiran-kemahiran bahasa dalam lingkungan konteksnya.
Aktiviti harian murid-murid sama ada di rumah atau di sekolah boleh dimanfaatkan untuk menyediakan pengalaman-pengalaman bahasa yang boleh mereka pelajari.Selain itu, aktiviti harian murid-murid juga boleh digunakan sebagai bahan atau tema pengajaran bahasa.