Mari Menyanyi
Tuesday, 30 April 2013
LEMBARAN KERJA ( 1 )
MODIFIKASI TINGKAH LAKU MURID-MURID DISLEKSIA
Implikasi Modifikasi Tingkah laku Terhadap Proses Pengajaran dan Pembelajaran
- Suasana pengajaran dan pembelajaran yang sihat akan dapat diwujudkan.
- Membantu murid mengubah tingkah laku negatif dan melicinkan proses pengajaran dan pembelajaran.
- Masa akan dapat dijimatkan kerana guru tidak perlu mengendalikan kes salah laku.
- Standard tingkah laku murid seragam kerana tiada unsur pilih kasih.Semua murid dikehendaki mematuhi peraturan yang sama.
- Objektif guru untuk meningkatkan pencapaian akademik akan tercapai.
- Keharmonian murid-murid di dalam sesebuah kelas akan ditingkatkan kerana gangguan dapat dikurangkan melalui modifikasi tingkah laku.
- Membentuk tingkah laku positif (fizikal, mental, emosi dan sosial)
- Meningkatkan motivasi kendiri serta disiplin arahan kendiri
- Membentuk murid yang berilmu pengetahuan, gemar membaca dan berakhlak mulia.
Aliran Proses Menjalankan Modifikasi Tingkah Laku
- Menetapkan matlamat tingkah laku yang betul harus ditunjukkan oleh murid.
- Mengenal pasti tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seseorang murid.
- Menggunakan pelbagai teknik modifikasi tingkah laku sehingga tingkah laku yang salah diperbaik atau diperbetul.
- Memodifikasikan tingkah lakunya sehingga murid tidak mengharapkan ganjaran ekstrinsik dan menunjukkan tingkah laku yang betul kerana motivasi instrinsiknya.
- Mengenal pasti tingkah laku.
- Merekod kekerapan tingkah laku yang hendak diubah.
- Jenis tindakan yang akan dikenakan.
- Penilaian.
Contoh-contoh Modifikasi Tingkah Laku
1.Dendaan
- Guru memarahi murid.
- Murid diberi amaran.
- Hukuman yang dibayar dengan membuat kerja di sekolah seperti mengutip sampah atau mencuci tandas.
- 'Time Out' sama ada di dalam bilik darjah atau di luar bilik darjah.
- Dihantar ke bilik Guru Besar.
- Ibu bapa murid dikehendaki hadir ke sekolah untuk membincangkan masalah anak mereka yang menunjukkan tingkah laku bermasalah.
2. Psikologi Songsang (Reverse Psychology)
- Menggunakan psikologi untuk memodifikasikan tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif.
- Memerlukan kemahiran guru memahami psikologi murid serta mengenal pasti sikap, pandangan dan pemikiran dalamannya.
3.Shaping
- Proses pembentukan tingkah laku yang diingini melalui beberapa peneguhan diberi secara beransur-ansur terhadap tindak balas yang diharapkan.
- Guru perlu menetapkan matlamat tingkah laku yang spesifik yang perlu dicapai oleh murid.Contohnya, murid yang mempunyai tingkah laku bermasalah iaitu selalu bergerak di dalam bilik darjah, guru boleh menetapkan matlamat tingkah lakunya sebagai "berhenti bergerak di dalam bilik darjah".
4.Token Ekonomi
- Sistem untuk membahagikan beberapa peneguh simbolik yang akan ditukarkan kepada pelbagai peneguh yang sebenar yang diingini.
- Sistem merit ditentukan berdasarkan kriteria respons terhadap tingkah laku yang diingini.
- Markah merit (token) yang dikumpulkan boleh ditukarkan seterusnya dengan peneguhan yang diingini.
5.Kontrak (Lisan dan Bertulis)
- Cara yang berkesan untuk memodifikasikan tingkah laku negatif kepada tingkah laku positif.
- Murid-murid mesti menandatangani kontrak ini dan jika mereka melanggar kontrak, mereka perlu menjalani hukuman yang dinyatakan dalam kontrak tersebut.
- Semua penerangan ganjaran atau hukuman yang akan diberikan akan dinyatakan dalam kontrak.
- Perlu ditandatangani oleh kedua-dua belah pihak (guru dan murid)
6. Kawalan Kendiri
- Menentukan tingkah laku yang ingin dimodifikasikan.
- Mengumpulkan data:
-Mengenal pasti antesident kawalan.
-Menentukan respon peringkat awal.
-Mengenal pasti akibat kawalan.
- Merancang program, tindakan, iaitu memilih strategi untuk menambah atau mengurangkan kekuatan respon.
- Implemen dan menilai program.
- Penutup: Menamatkan program.
7. Peneguhan Kendiri (Motivasi Instrinsik)
- Pemerhatian
- Menetapkan piawai tingkah laku diri.
- Menilai diri.
- Memperoleh kepuasan dirinya.
8. Modeling (Modifikasi tingkah laku melalui ubah suai luaran)
- Pemerhatian dan peniruan.
- Dipelajari melalui bahasa dan teladan.
- Meniru kemahiran daripada kecekapan demontrasi modelnyadan dapat menguasai kemahiran itu jika memperoleh kepuasan dan peneguhan.
- Meliputi pemerhatian, ingatan, peniruan dengan tingkah laku atau gerak balas yang sesuai.
PENGEKALAN DAN PENINGKATAN TINGKAH LAKU YANG DIINGINI
Beberapa pendekatan boleh dilaksanakan, antaranya :
A. Memberi Ganjaran
A. Memberi Ganjaran
- Pemenang pingat mingguan.
- Bagi murid-murid yang usianya masih muda boleh diberikan pelekat.
- Membina carta bintang untuk murid-murid yang masih muda.
- Memberikan pujian seperti memberitahu murid-murid yang lain atau menghebahkan nama murid dalam perhimpunan.
B. Mengucapkan Kata-kata Pujian Dalam Peneguhan Sosial
- "Saya suka akan cara anda belajar dalam aktiviti kumpulan".
- "Sangat bagus, itu adalah satu soalan yang baik".
- Guru mesti selalu memberikan pujian bersama ganjaran yang berbentuk materialistik (hadiah atau barang maujud) sehingga murid hanya ingin menerima pujian sahaja (motivasi instrinsik).Harus diingat, modifikasi tingkah laku yang berjaya dapat dilihat apabila murid dapat menyesuaikan diri dan berfungsi di dalam bilik darjah tanpa mengharapkan apa-apa ganjaran ekstrinsik.
PENGURUSAN TINGKAH LAKU MURID-MURID DISLEKSIA
Pengertian
-Satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke arah matlamat yang telah ditetapkan dengan kaedah-kaedah dan teknik-teknik yang sesuai.
Peranan Guru
-Satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke arah matlamat yang telah ditetapkan dengan kaedah-kaedah dan teknik-teknik yang sesuai.
Peranan Guru
- Memodelkan tingkah laku yang positif.
- Menggunakan contoh-contoh visual dan konkrit untuk menunjukkan interaksi yang positif dalam sistem persekolahan.
- Memperbetul tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul.
- Mengajar murid-murid kemahiran baharu dan tingkah laku betul yang harus ditunjukkan oleh mereka.
- Memperbetul semua tingkah laku bermasalah dan belajar respons-respons alternatif yang boleh diterima dalam satu persekitaran sosial.
- Guru mesti meneguhkan semua tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh murid secara konsisten dan tetap untuk memastikan kejayaan sesuatu program pengurusan tingkah laku.
- Mengubah tingkah laku negatif atau salah laku murid yang dikesan di dalam bilik darjah kepada tingkah laku positif.
- Menyelesaikan tingkah laku bermasalah yang berlaku demi membentuk iklim bilik darjah yang berdisiplin serta kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
BAGAIMANA MURID-MURID MASALAH PEMBELAJARAN MENULIS
Beberapa Contoh Posisi Tangan dan Jari Murid Semasa Menulis
Schneck dan Henderson (1990) telah mencipta skala perkembangan yang menerangkan genggaman pensel tipikal yang dapat dimanfaatkan oleh kanak-kanak tipikal.
Rajah 1: Ilustrasi Definisi Operasi bagi Postur Genggaman dalam Urutan Pembangunan (Sumber: Schneck & Henderson 1990)
Berdasarkan Rajah 1, perkembangan jenis-jenis genggaman yang tidak matang ialah dari (a) hingga (h) dan jenis-jenis genggaman yang matang ialah (i) dan (j).
Penerangan jenis-jenis genggaman seperti rajah di atas adalah:
(a) genggaman jejari silang
(b) genggaman supinate tapak tangan
(c) genggaman pronate digital, hanya jari dilanjutkan
(d) genggaman berus
(e) genggaman denganlanjutan jari
(f) genggaman ibu jari silang
(g) genggaman tripod statik
(h) genggaman empat jari
(i) genggaman tripod lateral
(j) genggaman tripod dinamik.
Sunday, 28 April 2013
AKTIVITI-AKTIVITI KEMAHIRAN MENGEJA
1.Membina perkataan berirama (sama ada pada pangkal, tengah atau hujung suku kata atau kata).
Contoh : la gu la ku la lu la bu la yu
2.Mendiskriminasi perkataan.
3.Melengkapkan atau menambah perkataan.
4.Membina perkataan dalam perkataan.
5.Membina perkataan daripada huruf-huruf dalam perkataan.
6.Mengelaskan perkataan mengikut jenis atau keluarga.
7.Mencari perkataan berlawan, berganda dan jantina.
8.Permainan teka teki.
9.Permainan silang kata.
KEMAHIRAN MENGEJA
Punca murid-murid lemah dalam ejaan.
1. Lemah dalam ingatan penglihatan.
2. Lemah dari segi analsis pendengaran.
1. Lemah dalam ingatan penglihatan.
- Tidak dapat mengingat atau membayangkan bentuk sebenar sesuatu perkataan.
- Masalah penglihatan seperti rabun dan juling.
2. Lemah dari segi analsis pendengaran.
- Tidak dapat menentukan lambang yang mewakili bunyi.
- Tidak boleh mengecam (mendengar) bunyi-bunyi yang terlibat dalam perkataan.
- Tidak dapat memilih lambang-lambang secara rawak.
- Kemungkinan lemah dalam bacaan.
CARA-CARA MENGATASI MASALAH TULISAN MURID-MURID DISLEKSIA
- Berikan bantuan dan latihan yang banyak secara individu.
- Beri latihan dan pengukuhan yang secukupnya dalam peringkat permulaan dan asas.
- Beri penerangan, tunjuk cara serta contoh-contoh yang jelas dan betul sesuai dengan tahap keupayaan murid secara individu supaya dapat diikuti dengan mudah.
- Guru adalah model atau contoh yang menjadi ikutan murid-murid.Tulisan dan cara guru menulis akan disalin atau diikuti oleh murid-murid.Justeru, guru perlu tulis dengan teliti dan betul.
- Kad-kad tulisan dan lembaran-lembaran kerja bertulis perlulah disediakan dengan sempurna.
- Motivasi murid agar kurangkan penggunaan getah pemadam.
MASALAH TULISAN MURID-MURID DISLEKSIA
- Perkataan-perkataan ditulis terlalu rapat antara satu sama lain.
- Bentuk-bentuk huruf ditulis terlalu condong.
- Tiada keseragaman jarak antara huruf dengan huruf atau antara perkataan dengan perkataan.
- Bentuk-bentuk huruf yang tidak jelas/ tepat/ betul.
- Menulis tanpa mengikut garisan-garisan yang ditentukan.
- Mencampur adukkan huruf besar dengan huruf kecil.
- Masalah pembalikan huruf atau perkataan.
- Huruf-huruf tidak ditulis mengikut posisi (kedudukan) yang sepatutnya.
- Menulis dengan meninggalkan huruf, perkataan atau imbuhan.
- Menulis melampaui garisan ruang muka surat yang ditentukan.
- Menulis huruf-huruf dalam perkataan secara bertindih.
- Mengulang garis-garis huruf yang ditulis.
- Menulis mengikut arah dari kanan ke kiri.
- Menulis huruf atau perkataan mengikut urutan yang salah.
- Menulis atau menyalin ayat tanpa mengikut tertib yang betul.
Subscribe to:
Posts (Atom)