-Satu rancangan untuk memodifikasikan tingkah laku bermasalah ke arah matlamat yang telah ditetapkan dengan kaedah-kaedah dan teknik-teknik yang sesuai.
Peranan Guru
- Memodelkan tingkah laku yang positif.
- Menggunakan contoh-contoh visual dan konkrit untuk menunjukkan interaksi yang positif dalam sistem persekolahan.
- Memperbetul tingkah laku murid yang salah dengan menunjukkan mereka tingkah laku yang betul.
- Mengajar murid-murid kemahiran baharu dan tingkah laku betul yang harus ditunjukkan oleh mereka.
- Memperbetul semua tingkah laku bermasalah dan belajar respons-respons alternatif yang boleh diterima dalam satu persekitaran sosial.
- Guru mesti meneguhkan semua tingkah laku positif yang ditunjukkan oleh murid secara konsisten dan tetap untuk memastikan kejayaan sesuatu program pengurusan tingkah laku.
- Mengubah tingkah laku negatif atau salah laku murid yang dikesan di dalam bilik darjah kepada tingkah laku positif.
- Menyelesaikan tingkah laku bermasalah yang berlaku demi membentuk iklim bilik darjah yang berdisiplin serta kondusif untuk aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
No comments:
Post a Comment